روش‌های مرسوم کلاهبرداری از کارت‌های بانکی در ایران

 افزایش استفاده از بانکداری الکترونیک در میان بسیاری از ایرانیان و همچنین استفاده از کارت‌های بانکی به جای پرداختهای نقدی، باعث شده دانش کلاهبرداری هم در این زمینه گسترش پیدا کند و سارقان با شیوه‌ها و شگردهای تازه، اقدام به دزدی اطلاعات بانکی شهروندان کنند.

به گزارش ایران وایر  ، کلاهبرداران ایرانی که به «باهوش بودن» در شیوه‌ی ابداع دزدی‌ها نیز شهره شده اند، روش‌های متفاوتی را برای دزدیدن اطلاعات شهروندان، از طریق اینترنت، تلفن و یا در مقابل ماشین‌های خودپرداز به کار می‌گیرند.

در این مقاله نگاهی داریم به مرسوم‌ترین روش‌های کلاه‌برداری از کارت‌های بانکی در ایران و تلاش می‌کنیم با یادآوری نکات امنیتی در این زمینه، تا حد زیادی به خنثی کردن تلاش‌های کلاهبرداران برای دزدی اطلاعات کمک کرده باشیم.

شما برنده شدید!

یکی از شیوه‌های مرسوم کلاه‌برداری بانکی در ایران بدین صورت است که کلاهبرداران با افراد مختلف تماس می‌گیرند و خود را از کارکنان شرکت‌های معروف معرفی می‌کنند و اعلام می‌کنند که شماره تلفن این افراد در قرعه‌کشی‌ای که از سوی شرکت انجام گرفته به عنوان شماره تلفن «برنده» اعلام شده است.

آن‌ها با چرب‌زبانی تلاش می‌کنند تا قدم به قدم به هدف نهایی خود که دزدی از طریق «کارت به کارت» است نزدیک شوند.

بر اساس چندین گزارشی که پلیس ایران منتشر کرده، کلاهبرداران برای اینکه مالباختگان را مطمئن کنند، در مرحله‌ی نخست مبلغی به حساب مالباخته واریز می‌کنند و اعلام می‌کنند که برای دریافت مبالغ بعدی باید دستورالعمل‌های شرکت را انجام دهند.

بدین‌ترتیب مالباخته وسوسه می‌شود که مطابق با دستورالعمل‌هایی که از او خواسته می‌شود به ماشین‌های خودپرداز مراجعه کند و پس از آن با انجام مراحل بعدی حداکثر پول را به حساب کلاهبردار واریز می‌کند.

چندی پیش معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا این شیوه را یکی از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری خواند و گفت که در این شیوه کلاهبرداران معمولا از افراد می‌خواهند که زبان کاربری را به زبان لاتین تغییر دهند: «بعد از تبدیل زبان صفحه نمایشگر به لاتین، پروسه فشاردادن سایر دکمه‌ها که معمولا در قالب یک عدد چند رقمی است، منجر به تخلیه حداکثری موجودی کارت مالباخته و واریز همزمان به کارت فرد ناشناس در حال تماس می‌شود.»

کلاه‌برداری از طریق «اسکیمرها»

یکی دیگر از شیوه‌های کلاهبرداران استفاده از سخت‌افزارها یا دستگاههایی‌ست که قابلیت این را دارند تا اطلاعات کارت بانکی را کپی کنند.

این دستگاهها که عموما به نام «اسکیمر» شناخته شوند، شبیه به دستگاههای کارت‌خوان هستند. چندی پیش رئيس پليس فتاي انتظامي استان کرمانشاه گفت که چندین مورد دزدی از طریق دستگاههای اسکیمر در این استان یافت شد.

کلاهبردارانی که محل مشخصی برای فروش اجناس ندارند،‌ معمولا از این دستگاه استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که دستگاههای کارت‌خوان عموما در اختیار فروشنده ها هستند نه خریدارها. فروشندگانی که محل کسب و کارشان مشخص است طبعا از این شیوه برای کلاه‌برداری نمی‌توانند استفاده کنند چرا که ریسک بالایی دارد. با این حال سعی کنید از فروشندگانی که آن‌ها را نمی‌شناسید و نسبت به دستگاههای آن‌ها مشکوک هستید، خرید را به صورت نقدی انجام دهید.

سرقت رمز عبور از طریق‌ «کی‌لاگر‌ها» و دوربین‌های کوچک

یکی دیگر از شیوه‌های سرقت اطلاعات بانکی، نصب قطعاتی سخت افزاري بر روي صفحه کليد دستگاه‌های خودپرداز به نام «کي لاگر» است. همچنین امکان نصب دوربيني کوچک بر روي دستگاههای خودپرداز به منظور سرقت رمز عبور کاربران وجود دارد.

چندی پیش علی نیک نفس، رئيس مرکز تشخيص و پيشگيري پليس فتا ناجا استفاده از این روش در ایران را تایید کرد و از شهروندان خواست که مراقب این دستگاهها باشند و هر دستگاه خودپرداز مشکوک را فورا به پلیس گزارش دهند.

«پول نقد بگیر، کارت به کارت کن!»

یکی دیگر از روش‌های کلاه‌برداری که پلیس ایران گزارش داده این است شیوه‌ی درخواست کارت به کارت به ازای پرداخت پول نقد است.

در این شیوه، فرد کلاهبردار ادعا می‌‌کند مبلغی (به عنوان مثال ۲۰۰ هزار تومان) از کارت خود برداشت کرده و سقف روزانه برداشت او به پایان رسیده و ديگر قادر به برداشت وجه از حساب خود نیست. او از فرد قرباني تقاضا می‌کند که از طريق انتقال کارت به کارت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب او واریز کند و در ازای آن پول نقد دریافت کند.

در اين شيوه مجرمان پول را از طعمه های خود گرفته ولي انتقال کارت به کارت را انجام نمی‌دهند و در فرصتي مناسب متواري مي شوند

سرهنگ علی نیک نفس، رئيس مرکز تشخيص و پيشگيري پليس فتا با تایید این نوع دزدی گفته است که صاحبان اينگونه حساب‌ها اغلب جعلي است و هویت صاحبان حساب نامشخص است. او البته توضیح نداده که چگونه «یک فرد جعلی« قادر به باز کردن حساب بانکی در ایران است.

روش‌های دیگر کلاه‌برداری

از جمله روش‌های دیگری که کلاه‌برداران در ایران استفاده می‌کنند، سوء استفاده از شلوغی در مقابل عابربانک‌ها است. در برخی از روزهای ماه و بعضی از رویدادهای ویژه مانند پرداخت یارانه ها و یا پیش از سال نو صف های شلوغی در پشت خود پردازها شکل می‌گیرد که بهشت کلاهبرداران است. آنها از کلافگی و عجله افراد استفاده می کنند تا به بهانه کمک، سرعت بخشیدن به کار و … شما را فریب دهند. همیشه مراقب شلوغی‌ها باشید!

همچنین گزارش شده افرادی به بهانه کمک به سالمندانی که طرز استفاده از کارت بانک را به خوبی نمی‌دانند و یا به بهانه کمک گرفتن، اطلاعات و رمز عبور کارت‌های بانکی را سرقت می کنند. همیشه هنگام کمک کردن‌های اینچنینی، و یا  کمک گرفتن از دیگران، احتیاط را رعایت کنید.

راهکارهای امنیتی برای جلوگیری از کلاهبرداری

وقتی از دستگاههای کارت‌خوان استفاده می‌کنید، به هیچ وجه رمز خود را به صاحب دستگاه نگویید و از بلند گفتن رمز کارت خود در مکان‌های عمومي خودداري کنيد. مراقب باشيد هنگام ورود رمز، کسي آن را نبيند و در صورتي که مجبور به گفتن رمز خود شديد، بلافاصله پس از خروج از فروشگاه، رمز کارت را عوض کنيد.

از نوشتن رمز عبور در کنار کارت خودداری و از نگهداري رمز کارت در کيف يا جيب و حتي در گوشي موبايل با اسم مشخص خودداري کنيد.

هر چند وقت يک بار رمز عبور کارت خود را تغيير کنيد.

رمز عبور خود را به هيچ وجه در اختيار کسي نگذاريد و به هيچ وجه کارت خود را در اختيار فرد ديگری قرار ندهيد چرا که امکان سرقت مغناطیسی از اطلاعات کارت شما وجود دارد.

مشخصات حساب بانکی خود را به هيچ وجه از طريق پيامک ارسال نکنيد؛ حتی برای آشنايان.

در صورتي که قصد انجام عمليات بانکي از طريق سايت موسسات مالي را داريد، پس از اتصال به سايت، از طريق کنترل دقيق آدرس و نشانه‌های ديگر، از اصلی بودن سايت مطمئن شويد و مراقب حملات فیشینگ باشید.