عقب‌نشینی طلا در بازار جهانی

images

 

قیمت طلا در بازار جهانی با انتظار سرمایه گذاران برای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، از قیمتی که در پایان هفته گذشته به آن صعود کرده بود، عقب نشینی کرد.

به گزارش توریست مالزی و به نقل از خبرگزاری ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح دوشنبه بازار سنگاپور ۰٫۸ درصد کاهش یافت و به ۱۱۶۸ دلار رسید. این فلز ارزشمند روز جمعه پس از انتشار گزارش ضعیف‌تر از حد مطلوب بازار کار آمریکا و ضعیف شدن ارزش دلار، از رکورد پایین ۱۱۳۲ دلار به ۱۱۷۸ دلار صعود کرده بود که بزرگ‌ترین صعود یک روزه در پنج ماه گذشته بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰٫۲ درصد افزایش، به ۱۱۷۱ دلار صعود کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره، طلا برای نخستین بار از سال ۱۹۹۸ به سوی دومین کاهش سالانه پیاپی در حرکت است. قوی شدن ارزش دلار، صعود بازارهای سهام و بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا عواملی هستند که بانک مرکزی آمریکا را به افزایش نرخ‌های بهره تشویق می‌کنند.

طلا در فاصله دسامبر سال ۲۰۰۸ تا ژوئن سال ۲۰۱۱ با اجرای برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه و همچنین کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور صورت گرفت، ۷۰ درصد رشد قیمت داشت اما سال گذشته پس از اینکه این بانک از تصمیم خود برای آغاز تعدیل این تدابیر خبر داد، ۲۸ درصد سقوط کرد.

این فلز ارزشمند ۳٫۳ درصد در اکتبر کاهش یافت که دومین کاهش ماهانه پیاپی در سال جاری میلادی بود. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲٫۶ درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران و معامله‌گران معتقدند طلا ممکن است تا پایان سال برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ تاکنون به ۱۰۰۰ دلار در هر اونس سقوط کند.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰٫۳ درصد افزایش، به ۱۵٫۸۳۳ دلار رسید. هر اونس پلاتین به ۱۲۱۴ دلار رسید و هر اونس پالادیم در مقایسه با ۷۷۳ دلار در روز جمعه، ۷۷۴ دلار معامله شد.