وضعیت حساب های بانکی ایرانیان در مالزی

سال هاست که ایرانیان مقیم خارج کشور در اغلب کشورهای جهان با بی مهری روبرو می شوند و متاسفانه یا از سوی نهادهای مسوول حمایت نمی شوند و یا حمایت یادشده اثربخش نیست. مالزی در شمار کشورهایی است که ارتباط اقتصادی خود را حتی در اوج تحریم های بین‌المللی حفظ کرد و سخت گیری چندانی نیز برای فعالیت اتباع ایرانی اعمال نمی کرد. از همین رو، بسیاری از بازرگانان ایرانی فعالیت های تجاری گسترده ای در مالزی داشته اند.
اما اخیرا رویه بانک های مالزی در مورد ایرانیان تغییر کرده و اکثریت  شعبات با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی مالزی، اعلام می کنند که از گشایش حساب برای اتباع ایرانی معذورند و یا تصمیم گیری در آن را به هیات مدیره بانک ارجاع می دهند، نتیجه ارجاع به هیات مدیره نیز غالبا منفی است .
همچنین در مواردی هم  بانک ها اقدام به بستن حساب های ایرانیان نموده اند .
آنچه در پی می آید نامه ی سرگشاده ای به سفارت ایران در مالزی است که توسط یکی از هم میهنان ایرانی نوشته شده است. وی پس از سال ها اقامت و تجارت در مالزی، هم اینک با سخت گیری های بی سابقه ی بانک های مالزی روبرو گشته و ادامه فعالیت خود در مالزی را دشوار می یابد.
شما هم اگر تجربیات مشابه ای دارید برای ما به آدرس [email protected]  بفرستید تا هموطنان مالزی نشین از آن مطلع شوند . 
 
نامه سرگشاده به سفارت محترم ایران در مالزی
همان‌طور که مستحضر هستید، ایران و ایرانی‌ها زیر بار شدید تحریم‌ها هستند و مخصوصا ایرانیهای مقیم خارج این مسأله را به وضوح و روزمره لمس می کنند. متاسفانه در برخی موارد، کشورها به صورت خودکار پا فراتر از تحریم ها گذاشته و شرایط سخت تری را اعمال کرده اند. مالزی از جمله این کشورهاست که به تازگی با بخشنامه ای از بانک مرکزی به بانک‌ها، جلوی افتتاح حساب بانکی را برای بازرگانان ایرانی گرفته است. یک شرکت ثبت شده رسمی در مالزی با داشتن حتی یک سهامدار یا عضو هیات مدیره ایرانی، نمی‌تواند حساب بانکی باز کند. همچنین، بانک‌ها مترصد بستن حساب‌های موجود ایرانی‌ها هستند. سابق بر این بانک‌ها اگر با تحقیق و تفحص به این نتیجه می رسیدند که شرکتی دارای فعالیت قانونی است، مانع باز کردن حساب نمی شدند ولی از چند ماه پیش، تایید افتتاح حساب ایرانی‌ها تا سطح هیات مدیره بانکها پیش رفته است که عمدتا مردود می شود.
اتفاق بدتر این است که سابق بانک‌ها برای عدم افتتاح حساب دلیلی مودبانه می آوردند و هیچگاه مستقیم به این موضوع اشاره نمی کردند، اما حالا اگر شما به بانکی رجوع کنید، به صورت مستقیم این موضوع را برای شما عنوان خواهند کرد و حتی در بعضی بانک‌ها به نحوی بی‌ادبانه شما را رد خواهند نمود.
کشور دیگری که پا از تحریم‌ها فراتر گذاشته، کشور دوست و همسایه، عربستان است. هفته پیش بانک الراجحی با صدور بخشنامه ای همه شعبات خود را از باز کردن حساب برای ایرانی‌ها منع کرد.
جنابعالی مستحضرید که حساب بانکی از ضروریات بازرگانی است. همچنین اخذ ویزا نیز بدون حساب بانکی بسیار مشکل است.
موارد فوق گوشه ای از تجربیات اینجانب در طی بیش از هفت سال کار در مالزی بود که خدمت شما عرض کردم و معتقدم این مشکل همه ایرانیهایی است که در مالزی زندگی و کار می کنند.
با توجه به این‌که که طی چند ماه گذشته تحریم جدیدی به تحریم‌ها اضافه نشده و همچنین موارد فوق در تحریم‌ها قید نگردیده است، جامعه ایرانی مالزی نیاز به یک حرکت مسئولان و پیگیری قانونی دارد تا بتواند از منافع ایران و ایرانی که به صورت غیر قانونی در حال پایمال شدن است دفاع کند.
به عنوان یک ایرانی تنها راه امید را سفارت یافتم و خواهشمندم با توجه به موارد فوق، دستوری مقتضی و اقدامی عاجل در این رابطه مبذول بفرمایید.
امیدوارم از حیثیت ایرانی و اعتبار ایران حداقل در مالزی که کشور دوست تلقی می شود دفاع کنید و اجازه ندهید بیش از این در حضور دیگر اتباع خارجی به دلیل نام ایران بی اعتبار شویم.
پیشاپیش از حسن همکاری شما کمال تشکر را دارم.
با سپاس
سید هادی میریزدی
توضیحات:
– در مراجعه اینجانب بهRHB وPublic Bank وMaybank هر سه عنوان نمودند که با توجه به بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب برای ایرانی‌ها در سطح هیات مدیره بانک انجام می گردد و تا کنون همه حسابهای اقدام شده مردود شده است.
– بانکCIMB حساب یک بازرگان ایرانی را به استناد به دلیل کمبود نقدینگی بست. حال آنکه آن بازرگان ایرانی این شرکت را به همراه حساب بانکی از فرد مالزیایی خریداری نموده بود و حساب بانکی سال‌ها راکد بوده است.
– در مراجعه به بانکCIMB و بانک کویت، در ابتدا مسوول افتتاح حساب با خوشرویی ما را پذیرفت ولی به محض دیدن نام ایران در مدارک با گفتن جمله “ما برای ایرانی‌ها حساب باز نمی‌کنیم” با بی ادبی میز را ترک کرد.
– غیر از موارد فوق، من با همه بانک‌های داخلی و خارجی که در سایت بانک مرکزی لیست شده است تماس گرفته ام و جواب مشابه شنیده ام.