تعطیلات نوروز

با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو و نوروز باستانی به اطلاع مشتریان گرامی میرسانیم دفاتر صرافی توریست در ایران، مالزی و استرالیا از تاریخ ۲۶ اسفند (۱۶ March ) لغایت۷ فروردین (۲۶ March ) تعطیل میباشد .

نوروزتان پیروز
هر روزتان نوروز

افت وخیز گسترده در ارزش پول ملی مالزی

ارزش پول ملی مالزی در چند سال گذشته به دلیل مولفه های مختلف از جمله بهای جهانی نفت و شرایط سیاسی اقتصادی این کشور با افت وخیزهای زیادی مواجه شده که این امر به طور قابل توجهی درآمدهای کلی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایرنا ، بهای نفت برنت روز دوشنبه در آخرین تغییرات با کاهش هشت دهم درصدی به پایین ترین سطح خود در چهارماه گذشته رسید و همچنین سقوط نفت تگزاس که از ابتدای ماه ژوئن تاکنون ۲۲ درصد از ارزش خود را از دست داده، بیش از پیش باعث نگرانی در مورد اشباع عرضه جهانی نفت شد.

این تغییرات جهانی در ماه‌های اخیر همچنین باعث شد مالزی به ازای هر یک دلار کاهش بهای نفت به صورت سالیانه، ۴۵۰ میلیون رینگیت (۱۱۱ هزار دلار) از درآمدهای نفتی خود را از دست بدهد و این در حالی است که یک پنجم از درآمد این کشور از منابع مرتبط با انرژی به دست می‌آید.

گزارش‌های اقتصادی نشان می‌دهد ارزش رینگیت براساس آخرین تغییرات در مقابل بهای جهانی نفت صبح روز سه شنبه با از دست دادن پنج دهم درصد از ارزش خود به نرخ برابری ۴.۰۴۱۵ به ازای هر یک دلار رسید. واحد پول مالزی همچنین از ماه گذشته تاکنون با از دست دادن ۱.۱ درصد از ارزش خود یکی از بدترین عملکردهای ارزهای آسیایی را داشته است.

برخی تحلیلگران و اقتصاددانان بر این باورند که قیمت نفت در اقتصاد مالزی تاثیرات گسترده ای دارد و از اینرو باعث تغییرات زیادی در ارزش پول ملی این کشور (رینگیت) می شود. هر چند که، علاوه بر بازار نفت برخی شرایط داخلی این کشور نیز رینیگت را تحت تاثیر خود قرار داده است.

تاثیرات حوادثی که در پنج سال گذشته در این کشور رخ داده، به خوبی بر نمودار افت و خیز ارزش رینگیت قابل مشاهده است.

نگاهی کلی به وضعیت ارزش رینگیت در مالزی نشان می دهد که ارزش پول ملی این کشور از ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۰ تا پایان این سال تقویت شد، به گونه ای که از نرخ برابری ۳.۴۷ رینگیت به ازای هر یک دلار در ماه های نخست به حدود ۳.۵ رینگیت در ماه های پایانی این سال رسید. این روند تا اواسط سال ۲۰۱۱ نیز ادامه داشت، اما از ماه سپتامبر این سال ارزش پول ملی مالزی با کاهش شدید مواجه شد.

در سال ۲۰۱۲ میلادی ارزش پول ملی این کشور برغم برخی تغییرات در سطح قابل قبول باقی ماند و در بدترین وضعیت در ماه ژوئن نرخ برابری رینگیت به ازای هر یک دلار در مرز ۳.۲ دهم بود.

در ماه مه سال ۲۰۱۳ که سیزدهمین انتخابات سراسری این کشور برگزار شد، رینگیت مالزی در برابر دلار بیشترین ارزش را داشت و هر دلار برابر با حدود سه رینگیت معامله می شد.

از ماه پس از انتخابات، رینگیت در مقابل دلار ارزش خود را از دست داد و این روند به رغم برخی تغییرات مثبت، در ماه پایانی سال ۲۰۱۴ میلادی به بدترین وضعیت خود رسید، به گونه ای که هر ۳.۵ رینگیت به ازای یک دلار معامله شد.

تنزیل ارزش رینگیت در ۱۲ ماهه سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ادامه داشت و از نرخ برابری ۳.۵ رینگیت به ازای هر یک دلار به بیش از ۴.۲ در ماه پایانی سال گذشته رسید، که این روند تا ماه مارس سال جاری ادامه داشت و سپس با برخی تغییرات در ماه آوریل به بهترین وضعیت رسید و اما پس از آن نیز با قرار گرفتن در مرز برابری هر چهار رینگیت به ازاری یک دلار تنش های اقتصادی این کشور را تشدید کرد.

آنگونه که این ارقام نشان می دهد، مالزی از سال ۲۰۱۳ با کاهش شدید ارزش پول ملی خود مواجه بوده که بخشی از این کاهش را می‌توان به شرایط جهانی از قبیل نوسانات بازار ارز نسبت داد و به طور قطع برخی از این تغییرات نیز به عوامل داخلی مالزی مربوط است.