تعطیلات نوروز

با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو و نوروز باستانی به اطلاع مشتریان گرامی میرسانیم دفاتر صرافی توریست در ایران، مالزی و استرالیا از تاریخ ۲۶ اسفند (۱۶ March ) لغایت۷ فروردین (۲۶ March ) تعطیل میباشد .

نوروزتان پیروز
هر روزتان نوروز

دو خط انتظاری در بازار ارز

دنیای اقتصاد: روز گذشته معامله‌گران غیررسمی با ایجاد خطوط انتظاری افزایشی در بازار ارز قیمت دلار را بالا بردند. «ولع خرید ارز در آخر وقت سه‌شنبه» و «بالا بودن نرخ آتی نسبت به نرخ نقدی بازار» دو خط و علامتی بودند که از سوی معامله‌گران غیررسمی برای بالا بردن انتظارات افزایشی به کار رفت. قیمت ارز در حالی آخرین روز تیرماه را با افزایش پشت‌سر گذاشت که در بررسی ماهانه بازدهی بازارها کماکان رشد منفی را تجربه کرده است. در ماه گذشته بازار سهام با بازدهی ۶ درصدی همانند دو ماه قبل در صدر بازارها ایستاده است.

گروه بازار پول: در آخرین روز کاری تیرماه، بهای دلار تحت‌تاثیر دو خط انتظاری ایجاد شده توسط معامله‌گران غیررسمی افزایش یافت و با ۱۰ تومان رشد به ۳۲۶۵ تومان رسید. «ولع خرید ارز در آخر وقت سه‌شنبه» و « بالا بودن نرخ آتی نسبت به نرخ نقدی بازار» دو علامت معامله‌گران غیررسمی برای بالا بردن انتظارات افزایشی بود. به گفته فعالان، در ساعات پایانی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تقاضا برای خرید ارز بالا رفت تا معاملات ابتدای روز بعد تحت‌تاثیر تحرکات ساعات پایانی روز پیشین قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر، بالا بردن قیمت بسته شده در آخر وقت روز پیشین، تب و تاب معامله‌گران و انتظار آنان برای رشد بیشتر در روز بعد را افزایش داد.

پایین بودن قیمت دلار در بازار داخلی در مقایسه با منطقه سلیمانیه عراق دیگر نشانه‌ای بود که به این انتظار افزایشی دامن زد. مجموعا تمام این عوامل دست به دست هم داد تا در روز چهارشنبه معامله‌گران غیررسمی تمایلی به فروش ارز نداشته باشند و خود را در موقعیت خریدار قرار دهند. در این شرایط تنها عرضه‌کنندگان ارز بازیگران بازارساز رسمی بودند و عرضه آنها از اواسط روز موجب شد که کمی از افزایش ابتدای روز جبران شود. با افزایش دلاردر آخرین روز از اولین ماه تابستان، سکه تمام بهار آزادی دربرابر سقوط طلای جهانی به زیر ۱۱۰۰ دلار تا حدی مقاومت کرد.
این کالای گرانبها بی‌توجه به کاهش اونس، تنها ۳ هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ۸۶۶ هزار تومان رسید. با توجه به پایان تیرماه، «دنیای اقتصاد» در روزهای آتی گزارش مبسوطی از تحولات دو بازار ارز و سکه در اولین ماه تابستان خواهد داشت. روز چهارشنبه قیمت دلار از ۴ عامل افزایشی تاثیر گرفت تا دومین افزایش متوالی خود را ثبت کند و چنان‌که اشاره شد با ۱۰ تومان رشد به قیمت ۳۲۶۵ تومان برسد. افزایش خریدهای ارزی در آخر وقت سه‌شنبه، افزایش اختلاف نرخ آتی دلار نسبت به نرخ نقدی، انتقال ارز به بازارکشور همسایه و کاهش حجم ارز بازار، ۴ عاملی بودند که به رشد دلارکمک کردند. به گفته فعالان، معاملات ابتدای روز چهارشنبه تحت‌تاثیر خریدهای ارزی معامله‌گران غیررسمی در انتهای روز سه‌شنبه قرار داشت. به اعتقاد آنان بالا رفتن تقاضا در آخر وقت چهارمین روز هفته، انتظار معامله‌گران برای افزایش بیشتر را بالا برد.
به‌عبارت دیگر ولع خرید سه‌شنبه شب برای معامله‌گران دیگر چون علامتی از احتمال افزایش بیشتر نرخ ارز عمل کرد، عاملی که موجب ادامه تقاضا در صبح روز بعد شد. به‌نظر می‌رسد بخشی دیگر از افزایش تقاضا در انتهای دو روز گذشته ناشی از تصور معامله‌گران از پایین بودن سطح قیمت‌های فعلی و انتظار آنان برای افزایش بیشتر قیمت است. این انتظار در حالی وجود دارد که این معامله‌گران بعضا در محاسبات خود اشتباه می‌کنند و با ضررهای هنگفتی مواجه می‌شوند؛ البته انتظار افزایشی آنها بالاتر از ۱۰ تا ۲۰ تومان نیست، علامت دوم افزایشی از سوی معامله‌گران فردایی داده شد. از اواسط روز چهارشنبه فاصله نرخ آتی دلار روز شنبه با نرخ فروش نقدی لحظه‌ای زیاد شد تا انتظار افزایشی بیش از ابتدای صبح شود. به این دو عامل که انتظار افزایشی بازار را افزایش داد، بالا بودن نرخ دلار در منطقه سلیمانیه عراق نسبت به بازار داخلی را نیز اضافه کنید. علامت آخر موجب شد که معامله‌گران غیررسمی تصور کنند که زمینه برای افزایش بیشتر با افزایش تقاضا از منطقه سلیمانیه برای خرید ارز ارزان‌تر از بازار داخلی فراهم شده است