تعطیلات نوروز

با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو و نوروز باستانی به اطلاع مشتریان گرامی میرسانیم دفاتر صرافی توریست در ایران، مالزی و استرالیا از تاریخ ۲۶ اسفند (۱۶ March ) لغایت۷ فروردین (۲۶ March ) تعطیل میباشد .

نوروزتان پیروز
هر روزتان نوروز

با ۱۳ راه دزدی از کارت بانکی آشنا شوید!

با گسترش استفاده از کارت‌های بانکی، جرائم مربوط به کلاهبرداری و سرقت از طریق این کارت‌ها یا عابربانک‌ها رو به فزونی است. آگاهی از این روش های سرقت، در کم کردن آن‌ها موثر است.

استفاده از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد مدت‌هاست که متداول شده و با گسترش استفاده از این کارت‌ها، روش‌های کلاهبرداری با آن هم رو به افزایش است. روش‌های عجیب‌وغریبی که اطلاع پیدا کردن مردم از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی این جرایم را کاهش دهد.

کلاهبرداری با اطلاعات کارت و حساب بانکی

ساده‌ترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست. پس به هیچ‌عنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. همچنین به هیچ عنوان کارت خود را به این افراد نسپارید. از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.

مراقب رسید بانکی خود باشید

هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید. این کار علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت می‌کند، باعث می‌شود اطلاعات حساب شما لو برود یا در اختیار سارقانِ در کمین بیفتد.

کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید؛ زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.

تعویض کارت؛ ترفند قدیمی سارقان

یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، اکثرا درباره افرادی که اشراف کامل به کار با دستگاه خودپرداز ندارند رخ می دهد؛ به این ترتیب که فرد سارق در صف می ایستد و پیشنهاد کمک به این افراد را می دهد و به محض دریافت کارت آن‌ها در یک لحظه آن را با کارت دیگری تعویض می کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

سواستفاده از شلوغی صف عابربانک‌ها

در برخی از ایام ماه و سال مثل اول ماه،هنگام پرداخت یارانه ها و یا سال نو صف های طویلی در پشت خود پرداز ها شکل می گیرد که بهشت کلاهبرداران است. آن‌ها از کلافگی و عجله افراد استفاده می کنند تا به بهانه کمک، سرعت بخشیدن به کار و … شما را بفریبند. پس هنگام شلوغی صبر خود را حفظ کنید و به غریبه ها اعتماد نکنید.

سرقت به بهانه کمک کردن

دیده شده افرادی به بهانه کمک به سالمندانی که طرز استفاده از کارت بانک را به خوبی نمی دانند و یا به بهانه کمک گرفتن اطلاعات و رمز های شما را سرقت می کنند. پس نه اینکه به کسی کمک نکنید بلکه هنگام کمک کردن و کمک گرفتن جانب احتیاط را رعایت کنید.

حقه «شما برنده ما شدید»

یکی از شگردهای سارقان برای سواستفاده از حساب بانکی شما، پیامک‌ها یا تماس‌هایی هستند که به شما نوید برنده شدن در قرعه‌کشی را می‌دهند. چناچه کسانی با این عنوان از شما درخواست مراجعه به عابربانک یا ارسال اطلاعت کارتتان را کردند، هر گز به این افراد اعتماد نکنید.

خودتان کارت بکشید

حتی الامکان سعی کنید برای خرید با کارت بانکی، خودتان کارت بکشید. یکی از راه‌های کلاهبرداری از کارت‌های بانکی ممکن است در خریدهای شما اتفاق بیفتد. و آن کپی کردن کارت شما در زمانی است که کارت خود را به دیگران سپرده اید.

چسب قطره‌ای؛ شگردی برای ربودن کارت بانکی شما

هنگام استفاده از خود پرداز های بانکی دقت کنید قطعه ای مشکوک به آن نچسبیده باشد و همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، ابتدا اطمینان حاصل کنید به داخل دستگاه رفته و جایی در بین مسیر در قسمت ورودی کارت خوان گیر نکرده باشد یکی از شگردهای کلاهبرداری از کارت بانکی، استفاده از چسب قطره‌ای و ضبط کارت افراد است.

مواظب عابربانک‌های مصنوعی باشید

نصب کردن دستگاه های کارتخوان تقلبی از دیگر مواردی بوده که در این سال ها از سوی پلیس گزارش شده است. در این نمونه، کلاهبرداران از روی دستگاه های کارتخوان شبیه سازی و آن را در محل های مخصوصی نصب می کردند. دارندگان کارت های بانکی با توجه به شباهت زیاد و دقیق این دستگاه ها با اصل آن‌ها نسبت به ساختگی و تقلبی بودن آنها شک نکرده، کارت اعتباری خود را به داخل دستگاه کارتخوان وارد کرده و با وارد کردن رمز عبور خود سعی می کردند تا وجوهی را از حساب خود برداشت کنند اما با پیام خطای دستگاه ساختگی مواجه شده و به تصور اختلال در شبکه، کارت اعتباری خود را از دستگاه بیرون می کشیدند اما خبر ندارند که رایانه نصب شده در داخل دستگاه مذکور، به طور خودکار مشخصات کارت و رمز عبور کارت فوق را ضبط کرده است.

کلاهبرداری با مغشوش کردن عابربانک‌ها

یکی دیگر از روش‌های این سارقان مخشوش کردن و دستکاری عابربانک‌هاست. دو مورد از معروف‌ترین این روش‌ها اینگونه است:

۱. نصب قطعاتی کوچک در محل ورودی دستگاه خود پرداز به نام اسکیمر جهت کپی برداری از کارت های بانکی کاربران.

۲. نصب قطعاتی سخت افزاری بر روی صفحه کلید دستگاه به نام کی لاگر یا نصب دوربینی کوچک بر روی دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران.

به کارتخوان‌های رایگان اعتماد نکنید

در موارد دیگر هم مشاهده شده افرادی با عنوان کارمند بانک به افراد و صاحبان مشاغل مراجعه کرده و تحت عنوان خوش‌حساب بودن، کارتخوان رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. در یکی از همین موارد سارقان به یک نمایشگاه اتومبیل مراجعه و خود را کارمند بانک معرفی کرده و با ارائه کارتخوان به این فرد، از او اخاذی کرده‌اند.

دستکاری در کارتخوان‌ها

یکی دیگر از راه‌های سارقان ایجاد اختلال در کارتخوان‌های مراکز خرید است، برای مثال در یکی از این کلاهبرداری‌ها، سارقان در فروشگاهی دستگاهی کارتخوان نصب و با اعمال تغییرات و دستکاری در سیستم کارتخوان، کاری کرده بودند تا اطلاعات روی کارت در حافظه دستگاه ذخیره و قابل انتقال به کارتی دیگر باشد. پس از کپی کردن اطلاعات کارت، کارتی مشابه عابر بانک مالباخته طراحی می‌کردند و برای دستیابی به رمز کارت این افراد، به بهانه کوتاه بودن سیم دستگاه کارتخوان یا به بهانه‌های دیگر از مشتری می‌خواستند رمزکارتش را اعلام کند تا خودشان نسبت به وارد کردن آن اقدام کنند.

منبع مهرنیوز